Herken jij dit? 

­čî┤ Je vertrekt op vakantie, maar je hebt eerst een week nodig om te ontkoppelen van je werk. Pas in de tweede week kan je helemaal ontspannen en 100% genieten van de rust.┬á

­čî┤Of nog erger: Je wordt ziek in de eerste dagen van je verlof, omdat de aanmaak van stresshormonen plots sterk daalt, waardoor je immuunsysteem uit balans raakt.

Wil je deze scenarioÔÇÖs vermijden en vanaf dag 1 genieten van je welverdiende vakantie?

Dan kunnen deze tips je helpen:

  1. Plan op de eerste dag van je vakantie meteen een actieve activiteit, bij voorkeur in de natuur. Zo maak je veel sneller de mentale overgang van werk naar ontspanning.
  2. Communiceer tijdig met je collegaÔÇÖs dat je er niet bent. Geef aan dat je niet beschikbaar bent en vraag hen of zij je back-up willen zijn, zodat je dit kan aangeven in je out-of-office. Denk eraan om ook een out-of-office bericht op je voice-mail in te spreken als collegaÔÇÖs of klanten je vaak telefonisch contacteren.
  3. Vind je het moeilijk om je mailbox gedurende je hele vakantieperiode niet te bekijken en geeft het je eerder stress? Maak dan een afspraak met jezelf om op enkele vaste tijdstippen (bv. elke donderdag) heel kort (bv. 15 min) je e-mails te bekijken. Bij voorkeur probeer je de problemen die je tegenkomt niet zelf op te lossen, maar delegeer je naar een collega.
  4. Schakel meldingen van werkgerelateerde apps uit. Zo word je niet ongewenst herinnerd aan je werk of kom je niet in de verleiding om actie te nemen.
  5. Blokkeer indien mogelijk je agenda de laatste dag voor je vakantie en de eerste dag na je vakantie.  Dit biedt je de ruimte om nog zaken af te ronden voor je vertrek en bij terugkomst je mailbox op te kuisen en je terug aan te passen aan het werkritme.

 

In ieder geval is het helemaal niet erg om ook op vakantie aan je werk te denken. Zo lang je het als positief ervaart. Want rust en ontspanning geeft ook ruimte voor creatieve idee├źn en nieuwe inspiratie, en dat kan je dan weer positieve energie geven. Noteer die idee├źn in een boekje, zodat je er na je vakantie met volle energie mee aan de slag kan.┬á

Onthou vooral: ontspanning en geregeld ├ęcht loskoppelen van je werk is enorm belangrijk om je brein in topvorm te houden!

Lees ook: Hoe voorkom je een burn-out?

Leren deconnecteren?

Vind je het nog steeds moeilijk om afstand te nemen en echt rust te vinden? Een loopbaancoach helpt je valkuilen te herkennen en meer veerkracht te ontwikkelen. Met de loopbaancheques van VDAB kan je voor slechts ÔéČ 40 eigen bijdrage een coach-traject van 4 uur volgen.

Lees meer over loopbaanbegeleiding
Share This